2008/02/16

بعد الازمة : ضيف اسمه الخوف

بعد عشاء ساخن جلست وحدى اشاهد للمرة الخمسين فيلماً عربياً مملاً
البؤساء
مهما اعادوا عرضه سأشاهده لانه مقتبس عن رواية رائعه للكاتب الفرنسى فيكتور هوجو (Les Misérables) و لى معها ذكريات خاصه ايام اللغة الفرنسية

اخذت اشاهد الاحداث المحفوظة و انا اقول لنفسى :
(فريد شوقى) لم يكن لائقاً ليمثل دور (جان فالجان)
(عادل أدهم) كان رائعاً فى دور رجل الشرطة (جافرت) الذى ظلم الرجل الطيب و طارده طوال الروايه و حين اقتنع ببراءته و تركه يمضى كان كل شيىء بالنسبه له انتهى فانتحر

امامى مطفأه سجائر شبه ممتلئة و كوب شاى ساخن و طبق لب أبيض للتسليه ووصلنا لمنتصف الفيلم حين تبدأ المظاهرات و ....
و شعرت بوخز فى صدرى
ثم تحول الوخز الى قبضة بارده من الالم تعتصر صدرى و ذراعى
و شعرت بالاختناق
احاول النهوض فلا استطيع
احاول الكلام فلا اقدر
و لم ادر بالدنيا الا بعدها بساعتين

قمت و انا اشعر بتنميل فى كل اطرافى
العرق يغمرنى لدرجة ان ملابسى ابتلت
استندت حتى وصلت للهاتف و اتصلت باخى
ثم استدعيت بواب العماره عن طريق جهاز النداء الداخلى (Intercom)

بعدها بساعه تقريباً كنت ممداً على سرير الاستقبال بمستشفى التأمين الصحى التابع للشركة

كشف ظاهرى و قياس للضغط و عينة دم
ثم اعطونى حقنتين
ثم نقلونى لجهاز التنفس الصناعى
ثم اجروا رسم قلب ثلاث مرات متتالية
ثم ركبوا لى شيئاً ما فى زجاجه تنتهى بحقنه وريديه
و لم ادر بالدنيا الا صباح اليوم التالى

فى الصباح اعادوا قياس الضغط و الفحص مرة أخرى و قالوا ان كل شيىء (تمام)
ثم القونى (عفواً : نقلونى) إلى عنبر 16 الخاص بصغار الموظفين

العنبر مساحتة خمسين متراً على الأكثر
به سته اسرة اربعه منها كانت مشغولة و انا شغلت الخامس
و السرير ملحق به دولاب صغير و بطانيتين و لحاف مهترىء
دورة المياة نظيفة بالمقارنة بدورة مياة القطارات
و الممرضات شابات صغيرات مبتسمات دوماً و اشعر بانهن طيبات و يساعدن الناس

فى المساء جاءت طبيبة كبيرة سناً و مقاماً فحصتنى ثم سألتنى عن عمرى و عملى و هل ادخن او اسهر او احب الشاى و القهوة و ....

اجبتها فى براءه عن كل الاسئلة ثم سألتها ماذا جرى لى فلم تجبنى
شعرت بالقلق فقمت من على سريرى لاسالها
اجابتنى فى هدوء : كانت بوادر جلطة لكن الحمد لله انتهت على خير

صرخت فيها مستنكراً : جلطة ؟

قالت لى ان هذا طبيعى و عددت لى الأسباب و طمأنتنى على حالتى و بأنها ازمه و مرت و لن تتكرر طالما التزمت بالتعليمات :
- الاقلاع عن التدخين
- ممنوع الشاى و القهوة بكثرة
- ممنوع اللحوم السمينه او الدهون (ان كنا اصلا نأكلها)
- ممنوع المخللات و الحوادق
- الالتزام بدواء الضغط (Blokium diu) فى مواعيده

ثم وصفت لى بعض الادوية صرفها لى اخى من الصيدلية ووقعت لى على اذن الخروج على ان اخرج فى الصباح لكنى لملمت اشلائى و خرجت عائداً الى منزلى على الفور غير مصدق ما جرى

جلطة و ازمه قلبيه ؟
عندى انا ؟

انا لست مدخنا شرها لهذه الدرجة
و لازلت صغيراً على موضوع القلب و مشاكله
و اشرب شاى و قهوه عادى جداً مثل اى انسان مصرى
صحيح ضغطى مرتفع لكنها حالة وراثية لكل عائلتى و ليست لى وحدى
و اكلى طبيعى جداً لا اكثر من الدهون او الحوادق لان ضغطى عالى بالطبيعه

التف اهلى و اقاربى و اصدقائى و زملائى فى العمل حولى
عشرات التساؤلات و التطمينات و النصائح

حين انتهى الحفل و انفض السامر جلست وحيداً مرة أخرى
شعرت بالخوف
لاول مره فى حياتى شعرت بالخوف
طوال عمرى و انا وحدى تقريباً
فى صغرى كانت لى غرفتى اغلقها على بعيداً عن اهلى منذ ان كنت فى الصف الاول الاعدادى
و فى كبرى عملت و سافرت و استقليت بنفسى وحيداً

كنت اعشق الوحدة
لكن الان الوحدة تساوى الخوف

صليت لله شكراً انه انقذنى
وجلست افكر
راجعت شريط ذكرياتى
و افعالى و اقوالى

لا اعرف ماذا سأفعل غداً لو تكرر الامر
هل اجرى فحوصات شامله لنفسى للتأكد ان كنت مصاباً بأى مشكلة فى القلب ؟
ام انه كان فعلاً حادث عارض ؟
ماذا لو تكرر الامر ؟
ماذا لو كان التشخيص خاطئاً و لدى فعلاً مشكله فى القلب ؟

كنت اعتقد انى متدين و مؤمن بما فيه الكفايه و لا اخاف من الموت
لكنى الان اخاف من الموت
الان فقط اخاف من خاتمتى
انا انسان عادى جداً لست ادعى اننى متدين مائه بالمائة لكنى اصلى و اصوم و اخرج الزكاه و الصدقات و اشارك فى فعل الخير بحسب طاقتى و اكرمنى الله بزيارة بيته الحرام و منحنى نعمتى الستر و الصحة و لم ادعوه طالباً شيىء سوى ذلك


امسكت مخدتى على سريرى و اغمضت عيناى و بكيت
بكيت كما لم ابك فى عمرى من القهر

فى صباح الخميس ذهبت لعملى و عدت لحياتى الطبيعية من جديد
و ها انذا حياً ارزق و قد زاد فى حياتى ضيف جديد
ضيف اسمه الخوف


هناك 3 تعليقات:

Bongo يقول...

الأول الحمد لله علي سلامتك و الحمد لله انها عدت علي خير

ثانيا انا مش عايزة اتكلم كتير زي الناس اللي فضلوا يسألوك و ينصحوك و و و ..

انا بس عايزة اقولك ان ربنا قال
" قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا .. "
فمتخليش الخوف عائق ليك في اي حاجه في حياتك
و اعتبر ازمتك دي عظه ربنا حب ينبهك بيها ان حياتنا قصيرررة اوووي
و ممكن في لحظة تخلص
بعد الشر عنك طبعا ,
بس المهم اننا نحسبها صح

و قبل ما تنام متفكرش انك خايف
فكر ان انت جاتلك الفرصة انك تعيش يوم كمان و تعمل حاجه صح فيها .

هنالك مقولة للإمام علي عليه السلام يقول فيها : أعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا و اعمل لآخرتك كأنك تموت غدا


و ربنا يوفقك

اول زيارة لمدونتك ,

تحياتي و بالتوفيق .

Dr.Soha Adel يقول...

حمد لله على سلامة حضرتك
هو طبعا الاسباب اللي الدكتوره قالتها ليها دور و بما ان حضرتك بتقول ان سنك صغير ممكن يكون برده وراثي فالواجب انك تخلي بالك من صحتك و حضرتك انسان متدين يبقى هتقتنع ان التدخين حرام شرعا

بالنسبه للخوف من الموت انا كتهيألي اننا مش بنخاف من الموت قد ما بنخاف من لقاء الله عز و جل
بنقول ايه ده انا مش مستعد دلوقتي انا لسه ما عملتش كذا و كذا و كذا

عشان كده بنخاف من الموت

ادام الله عليك الصحه

Unknown يقول...

omg i'm realy don't know that i can image to see like this artical thxx so much for this special artical صور